mendepani detik kematian

ASSALAMUALAIKUM...^_^


Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kanangan
Diiringi doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi

lihat rankap baris lagu di atas tu.. aku yakin korang semua dah tahu kan siapa yang nyayi...

hari ini. nak berkongsi post tentang KEMATIAN...! bercakap soal kematian adakah korang tidak merasakan apa.apa...! jika tidak... ternyata kita tergolong dalam kalangan manusia yang angkuh...! sesungguhnya mengingati kematian itu akan menambahkan iman kita... membuat kita berusaha untuk memenuhi bekalan takwa untuk kita bawa di akhirat kelak...

kematian memang satu perkara yang amat menakutkan juan mengerikan tetapi hakikatnya kematian tetap akan berlaku.. sama ada kita sedia ataupun tidak..kita tetap akan berdepan dengan kematian...! barzakh dan hari akhirat adalah ketentuan yang tidak dapat disamgsikan. satu kemestian yang bakal dihadapi oleh setiap insan yang hidup dibumi ilahi. sepertimana firmanNYA:
SETIAP DIRI AKAN MERASAI DETIK KEMATIAN- SURAH ALI IMRAN:185
Pernahkah kita membayangkan detik dijemput kematian..? saat diri dimandi dan dikafan, lalu diusung untuk disemadikan? bersediakah kita mendepani saat-saat itu...? segala kekayaan, keluarga jua kebahagian akan kita tinggalkan...!

benarlah... bercakap soal kematian tanpa penghayatan, amat mudah dilaksanakan. seperti melontar idea tanpa jusifikasi atau membaurkan ilham tanpa fakta ilustrasi. juga seperi bercakap sesuatu tanpa objektif, yang langsung tidak dibicarakan menurut penghayatan sebenar di bumi yang penuh realiti.

apabila kita diasak oleh gemerlapan nilai keduniaan yang kukuh, kita menganggap detik kematian sebagai sesuatu yang jauh untuk dilalui. walhah kematian itu amat dekat dengan hidup kita... saban hari, dunia yang indah kelihatannya inilah yang kita kejar. setiap waktu berlalu banyak impian dan hasrat yang kita wujudkan. terus bermimpi dan berkhayal untuk mengapai sesuatu, lalu menyambung satu demi satu keindahan yang kita harap dapat mencapainya dalam hidup yang singkat ini...

realiti kehidupan kita hari ini ialah menganggap kematian sebagai sesuatu yang menyedihkan, menakutkan dan tidak 'disenangi' apabila dibicarakan... apabila dipaparkan dihadapan kita betapa kecilnya liang lahad yang berbataskan tanah liat serta jenazah yang sempuran dikafankan... kemudian ditutup dengan sekeping papan sebelum dikambus tanah menjadi pusara..: kita sejenak berasa insaf.. namun kita sering berharap, agar masa kita masih panjang dan belem bersedia untuk berada dalam batas liang lahad itu.

realitinya kematian dan kehidupan satu gandingan yang merupakan ujian daripada ALLAH, untuk dilihat sesiapa yang lebih baik amalannaya. itulah perlaksanaan yang perlu dilakukan dengan disandarkan atas hakikat dosa dan pahala yang tidak kelihatan...!

bait kata-kataku ini tidak dan tidak bukan semata-mata ingin mengingati kita semua hakikat sebenarnya kehidupan yang bakal berakhir dengan kematian... datang dari hatiku, aku berharap agar kematianku kelak dalam keadaan iman dan islam...

sekian...
terima kasih kerana sudi membaca post ini...:)

No comments:

Post a Comment