pertandingan syarahan agama bhg 3

ASSALAMUALAIKUM...!

nie part terakhir pasal pertandingan syarahan agama... korang bosan ke...? kalau bosan........ korang takde pilihan lain kena habiskan bacaan korang jugak..hehehehehe.... dah bace tak yang ini.... kalau belum bace cepat bace tau.. kalau dah bace.. jgn lupe bace yang nie jugak..klik sini... mmmm kalau dah baca jugak so teruskan bacaan korang kat post nie ek... peace..^_^....

disebabkan kejayaan aku mendapat tempat pertama dalam pertandingan syarahan peringkat daerah... jadi aku kena bertanding syarahan peringkat negeri pulak....! perasaan aku...? bercampur baur... almaklumlah.. first time dan takde  pengalaman...! tapi buat je lah setakat yg aku boleh.. menang kalah adat petandingan... kan..kan..kan...!

tapi yang stressnye... pertandingan tu dekat2 nak exam mid-year...! alahai.. mane nak exam lagi.mane nak menghafal teks syarahan lagi... adoi....! tension gile tau mase tu...! pertandingan tu hari sabtu... and then aku pergi ke kuala terengganu tempat pertandingan tu hari jumaat.... exam hari ahad...! mampus aku...! dah lah pergi kat sm sains hulu terengganu tu dengan cgu sklh mak lagam... blur rase...! dah lah perjalanan makan masa 3 jam.. penat wei...! nasib baik pertandingan syarahan agama diadakan hari sabtu kalau malam tu jugak pertandingan...alamaknya pengsan lah aku jawabnya...!

paling tension.. bila aku tahu format pertandingan syarahan agama peringkat negeri tahun nie ikut format pertandingan syarahan peringakat kebangsaan...! perhhhh...! mampus aku.. dah lah takda pengalaman peringkat negeri.. tup2 ikut format peringkat kebangsaan terusssss...! tensionnye.. macam nak menangis rase... dah lah sorang2 kat sana.. guru pengiring ade tapi dari sklah lain... bukan senang nak ikut format pertandingan peringkat kebangsaan... nak tahu macam mana..meh nak kongsi...

tajuk syarahan langsung tak de beri... syarahan spontan betul lah.. cume dibagitau tajuk yg keluar merangkumi subtopik matapelajaran agama islam dari form 1 hingga form 5.. wah..! byknye..! mampus lah aku...! aku memang boleh pidato spontan sbb tak terikat dgn ayat al-quran or hadis tapi kalau syarahan agama.. mesti hujah kita disokong dengan ayat al-quran dan hadis dan contoh pada zaman dahulu...! hello..! aku bukan sklh agama lah.. memang kurang bab tu.. dah lah bertanding dgn sklh agama...mase tu blh telan liur je lah....

time pertandingan tu.. aku berharap sangat aku dapat tajuk yg ade kaitan dgn teks yang pernah aku bawak sebelum nie.. time giliran aku.. punyelah gementar aku nak ke meja hakim.. nak ambil tajuk syarahan.. sempat lagi bace bismillah.. buke je sampul surat tu.. tgk tajuk...! alamak...! langsung blur..! tapi still blh kontrol dgn senyuman.. mase diberikan hanye 2 minit untuk persiapan.. 2 minit..? macam 2 saat je... dalam kepala otak.. aku tak tahu nak cakap ape..!

cukup 2 minit.. naik pentass... mmm.. kata aluan tu bersemangat tapi time hujah...entah ape2 aku bace.. aku selitkan juga ayat al-quran tapi langsung tak menepati isi hujah aku.. siap..! keluar dari bilik pertandingan tu..terus masuk dalam bilik kuarintin... nak tahu aku buat ape kat situ...? heeee3... lepaskan semua perasaan aku lah kat situ... tahu dah. tak akan menang..! sedih..! bukan sebab kekalahan sbb tak dapat nak buat yg terbaik...! lepas siap pertandingan.. masuk bilik... untuk hilangkan kesedihan aku.. aku pun tidur.. tulah terapi untuk memulihkan kesedihan aku.. tidur and then lupakan segala-galanya....!

bangun tidur... tgk jam dah pukul 12 lebih....! perut rase lapar... pergi bawah beli makanan and then naik bilik..solat.. jam 2... pergi dewan untuk majlis penutup dan penyampaian hadiah...! mase tu memang takde mood langsung..! sebabnya tahu tak kan menang...! yg dalam fikiran aku sekarang.. nak balik..! nak ambil buku nak study...! memang dah terbukti aku kalah...! kalah dgn sekolah agama.. cara penyampaian aku ok... tapi seperti yg aku bagi tahu. markah aku kurang sebab hujah aku langsung tidak disokong dgn ayat al-quran yg sesuai... apa lagi nak buat...? terima je lah.. tapi bagi aku.. kekalahan hari ini mungkin kejayaan untuk hari esok... aku yakin aku sebenarnya mampu lakukan yg terbaik lagi....!

tepat jam 5.. balik ke kemaman... dalam perjalanan pulang. wah..! sedih beb..! tapi nak buat macam mana kan...! aku still ade satu peluang lagi thn dpn.. tapi cukuplah setakat tahun nie saje aku terlibat dgn syarahan agama. bukan ape..thn dpn aku nak tumpukan seratus peratus pd pelajaran.. spm tu penting.. tapi.. aku nak masuk pertandingan pidato piala diraja....! takda siapa boleh halang aku...!  he3....

sekian...


terima kasih kerana sudi membaca post ini...:)

No comments:

Post a Comment