wahai diri...siapakah aku..?






pernahkah kita bertanya: siapakah diriku ini? dari mana aku datang? siapakah yang menciptakan aku? siapa yang menciptakan alam ini? mengapa aku bekerja, makan, minum dan tidur? mengapa aku hidup di muka bumi ini? dan kemana kesudahanku setelah aku dicengkam maut? apakah sebenarnya satu kehidupan lain sesudah mati itu wujud? dan apakah kehidupan ini hanya didunia semata-mata?

tidak syak lagi bahawa kebayakan manusia di atas muka bumi ini sekarang berada didalam kesesatan dan kebodohan..! bukan kerana mereka tidak bijak meredah hutan belantara, bukan kerana mereka tidak tahu menyelami lautan. bukan juga mereka tidak pandai terbang seperti burung di angkasa raya. bukan..bukan.. dan bukan.. bahkan mereka lebih bijak dari binatang buas dihutan, mereka lebih bijak dari ikan di lautan. mereka lebih cerdik dari burung-burung terbang di angkasa...!

kalau begitu mengapa mereka dikatakan bodoh dan sesat..! sesungguhnya mereka tidak kenal akan hakikat "hidup". dari mana mereka datang? apakah matlamat hidup mereka dan apakah kesudahan mereka? kebanyakan manusia, samada yang ISLAM apatah lagi yang bukan islam, menganggap bahawa kehidupan ini hanya untuk berfoya-foya, berseronok-seronok dan bergembira..!

mereka merasakan bahawa dunia inilah satu-satunya tempat bagi mereka untuk menghabiskan masa dengan bersenang-senang dengan berbagai-bagai hiburan dan keinginan..! mereka langsung tidak ingat akan diri mereka..! mereka tidak pernah menyoal tentang kehidupan mereka...! mereka tidak pernah bertanya tentang hari yang bakal tiba..!!!

cuba lihat sekeliling kita..: lihatlah rumput yang menghijau di taman, lihatlah awan yang berarak indah. lihatlah langit yang terbentang luas. tenungilah hujan yang turun dari langit. perhatikan siang dan malam silih berganti tnp pernah kecoh. saksikanlah matahari yang menerangi alam ini. siapakah yang menjadikan semuanya itu dan mengaturnya sebegitu rapi..? dan untuk apa ia dijadikan? tidakkah kita terfikir bagaimana bumin ini dijadikan dengan seni yang begitu halus dan indah..?... subahanaallah...! indah betul ciptaan allah...!


Add caption

terima kasih kerana sudi membaca post ini...:)

No comments:

Post a Comment