tips bercakap dengan yakin dalam sesuatu pertandingan

ASSALAMUALAIKUM.....

lihat semula kepada tajuk diatas...! anda berminat nak mengetahui secara detail tentang post kali ini...? kalau berminat teruskan pembacaan anda tapi kalau tak berminat anda tiada pilihan lain anda mesti baca jugak..kehkeh..!
 
 bercakap dihadapan khalayak ramai bukanlah satu masalah bagi aku yang semestinya memang suka bercakap dihadapan orang... memang tidak dinafikan perasaan gemuruh  akan wujud dalam diri setiap individu... tetapi perasaan itu boleh diatasi... semua orang boleh bercakap dengan yakin di depan orang..apa yang penting ialah keyakinan dan semangat dalam diri kita. bagi aku, kebayakkan daripada kita takut untuk berucap dihadapan orang adalah kerana takut membuat kesilapan. nah..! itulah penyakit yang harus kita buang dalam diri kita. kalau kita takut membuat kesilapan sampai bila2 pun kita tidak akan berani tampil dihadapan orang ramai.

  kalau korang nak tak tahu aku merupakan seorang pemidato dan pendebat disekolah ( sory ye..! bukan nak menunjuk-nunjuk..! dont think negative ..ok..^_^..)...  menjadi seorang pemidato memerlukan aku supaya tampil dihadapan orang dengan keyakinan..! perasaan gemuruh memang ada tetapi jika kita pandai mengawal perasaan gemuruh itu maka kita akan mampu membawa diri kita jauh ke hadapan.. pengalaman 4 tahun menyertai pertandingan pidato syarahan dan debat menyebabkan aku sudah biasa dengan semua itu dan mampu mengawal perasaan gemuruh.. percaya atau tidak... semasa disekolah rendah aku dikenali sebagai pelajar yang agak pendiam dan pemalu tetapi naik ke tingkatan satu ada satu perasaan yang wujud dalam diri aku.. perasaan itu adalah ingin mencuba perkara yang baru dan mencabar....

ok lah.. tak nak bercakap soal pengalaman aku sebab nanti akan aku update tentang pengalaman aku memasuki pertandingan2 tersebut... so nantikan ye.. sekarang nie nak berikan korang tips2 untuk berucap dengan yakin dalam sesuatu pertandingan.. tips tu, semua aku guna semasa bertanding dalam pertandingan pidato, syarahan dan debat..!...

1.BERANI
sebenarnya.. itulah kunci utama bagi aku untuk aku berucap atau bercakap dihadapan orang. berani harus ada dalam diri kita. kalau perasaan takut yang menggantikan perasaan berani dalam diri kita maka kesannya kita tidak mampu menjadi yang terbaik. takut untuk tampil dihadapan audiens merupakan satu kelemahan dalam diri dan kelemahan itu harus kita buang. 
2.ANGGAP ORANG LAIN TIDAK TAHU APA YANG KITA SAMPAIKAN.
maksudnya... apa yang kita ingin sampaikan hanya kita yang tahu dan orang lain belum tahu maklumat yang ingin kita sampaikan. dengan ini kita akan lebih yakin dengan kebolehan kita bercakap kerana kita ingin sampaikan sesuatu yang orang lain belum ketahui.
3JANGAN TAKUT MELAKUKAN KESILAPAN
  biasanya...inilah faktor yang menyebabkan ada orang takut untuk berucap. mereka takut melakukan kesilapan. manusia yang berjaya tidak takut untuk melakukan kesilapan. dengan kesilapan itu akan membuatkan mereka lebih berhati-hati di masa akan datang.
4.BUAT PERSEDIAN AWAL.
ini lah antara tips yang paling penting jugak. jangan mentang2 kita yakin, kita boleh bercakap depan audiens so kita tak buat persedian apa2.. last2 time pertandingan kita terlupa teks bukankah nanti akan mengecewakan kita. so buat buatlah persedian sebaik mungkin.
5.DOA DAN TAWAKAL.
sebagai umat islam.. segala usaha kita hendaklah disertai dengan doa seterusnya tawakal. sebelum turn aku berpidato, aku tak henti-henti berdoa supaya aku mampu buat yang terbaik. dan selepas siap je aku masih berdoa supaya aku mendapat kejayaan setanding dengan usaha aku then aku tawakal. apa sahaja keputusan pertandingan, menang atau kalah aku akan menerimanya.

------------> sekadar perkongsian kepada korang semua.. kalau rase nak amalkan.. just amalkan..!  ^_^
 

terima kasih kerana sudi membaca post ini...:)

No comments:

Post a Comment