sejarah harus dihadapi.

 sejarah...! berkata soal sejarah pasti banyak pandangan daripada kita semua.. kerana apa..? kerana setiap daripada kita ada sejarah yang tersendiri. tidak kiralah sama ada sejarah itu kecil,besar, sedih, duka ataupun sejarah hitam yang melanda diri kita. bohong..! kalau kita mengatakan..." aku tidak mempunyai sejarah hidup..". ketahuilah kita semuanya mempunyai sejarah hidup masing-masing. ketahuilah juga bahawa sejarah hidup kita tidak mungkin dapat kita hapuskan dalam hidup kita.! ye..! memang ada sesetengah orang yang tidak mahu menghapuskan sejarah hidupnya kerana sejarah itu begitu beerti dalam hidupnya... sejarah itu sangat membahagiakannya... tapi sedihnya, ada orang berusaha untuk membuang, memadam, mematikan sejarah hidupnya kerana sejarah itu sangat memeritkan baginya. namun mustahil sejarah itu akan terhapus..

sejarah hitam yang memeritkan, siapa sanggup menanggungnya...! bibir mudah menutur kata sabar tapi hatilah yang robek dihiris belati tajam. insan memandang mempunyai pelbagai tafsiran tetapi kitalah yang mengetahui hakikat sebenar keperitan menanggung sejarah hitam itu...! sering kali kita mendengar, di saat kita menerima ujian dan cubaan daripada allah pasti ada orang yang mengatakan...:

    "sabar...! jadikan sejarah ini sebagai pendorong untuk kamu terus melangkah.."

bibir tersenyum mendengar kata azimat itu tapi tahukah dunia bahawa hati menangis mendengar azimat itu..! mengapa..? kerana adakalanya kita lemah apabila kenangan lama bertamu diingatan. betapa sakitnya hati ini jika sejarah itu kembali bertamu diminda...! tapi jangan kita salahkan takdir hidup ini..! jangan kita salahkan sejarah itu kerana sesungguhnya kehidupan ini akan lebih bermakna jika ada sejarah...!

Sering terjadi kita cuba menghilangkan titik hitam yang tercatat pada lebaran sejarah hidup kita. Hakikatnya, setiap yang berlaku tidak akan kita dapat mengubahnya kembali.Menghilangkan dan memadam sejarah adalah suatu yang mustahil.  usaha untuk memadam sejarah adalah usaha yang sia-sia.


Sejarah sudah pasti berlaku dan tidak dapat dipadamkan. Seharusnya kita menerima hakikat ini dan mula berganjak ke hadapan. Tidak usah fikirkan cara untuk memadamkan dengan apa terjadi. Malah ingatan pada otak kita juga tidak akan berjaya kita padam semudah itu. Biarlah masa menguruskannya dan kita mengurus diri kita sendiri. Yakinlah, sejarah itu hanya akan kabur di makan waktu dan akan terus kabur apabila kejayaan dan kebahagiaan menggantikan dan memakan sisa sejarah lampau.
mengapa takut hidup dengan sejarah silam kita..?

hidup ini kadang-kadang diasak dengan pelbagai cubaan maka sejarahlah yang akan menyakinkan kita untuk terus berdiri dihadapan. untuk apa kiranya kita kecewa dan sedih dengan sejarah silam kita..? untuk apa kiranya jika kita malu dengan sejarah silam kita...? bangkitlah..! lupakan sejarah itu...! bangunlah dari lena kita..! sedarilah sejarah silam tidak akan menjejaskan masa depan kita. jangan sebab sejarah yang kita hadapi membuatkan kita takut untuk menghadapi masa depan kita. kita juga berhak untuk mempunyai masa depan yang cerah dan bahagia. andai kata ada insan yang tidak boleh menerima masa silam kita, maka redalah dan tinggalkan insan angkuh itu kerana percayalah dalam dunia ini pasti ada yang boleh menerima kita....

-ikhlas.
-hasnah-^_^
terima kasih kerana sudi membaca post ini...:)

2 comments:

  1. betul tu dik... sejarah adalah sesuatu yg manis sebenarnye krn dgn sejarah kita mampu mengubah kelemahan yg ade pd diri kita.... teruskan menulis lagi untuk manfaat org lain ye dik...:)

    ReplyDelete
  2. terime kasih.... insyaallah jika allah masih berikan kekuatan kpd sy tuk terus menulis di blog nie sy akan teruskan...!..^_^

    ReplyDelete