kem dalam tingkatan 4

ASSALAMUALAIKUM.... SMILE..^_^

sebelum blog aku nie tidak terupdate untuk beberapa hari kerana ada banyak urusan nak diselesaikan..he3.. so aku nak kongsi sikit pengalaman aku menyertai 5 kem pengawas dalam tahun nie....

1.kem pengawas peringkat daerah kat chemerung...!

kalau tak silap kan nie diadakan pada bulan 2... kalau nak dikatakan kem nie best...entahlah...! secara jujurnya nak mengaku nie.. kem nie adalah kem yang paling tak best yg pernah aku ikut.. sorry to say like that but it is realiti...! why..? because... i dont know but mybe i felt left out because most of participants from smc menawhile from my school only 4 participants.. 2 male and 2 women.. if you, what you think...? hah..! bengang sangat.! nak buat macam mana kan... you know, i had not eaten in three days.. ouh...!

memang tak dinafikan dan aku pun memang tak nak selindungkan kebaikan dan kelebihan kem nie..! pengisian kem nie memang mantap ditambah pulak dgn fasilator yg memang mantap lah.. cikgu abdul aziz.. perhrrr..!!! kalau cgu aziz dah stat berhujah boleh terdiam di buatnye...! tapi paling aku tak suke slot ice breaking... langsung tak capai objektif utama..! tak payah lah aku cerite panjang lebar pasal kem nie ek...  jom ke kem yang kedua pulak...

kem kepimpinan pengawas siri 2... kat laguna resort...!

hah...! nielah antara kem yg paling the best lah... kem yang paling aku tak dapat nak lupakan... kem yang mengajar aku menjadi pengawas yang sebaiknya.. best gile lah...

sebenarnya, bukan aku yang kena pergi kem nie tapi disebabkan pengawas form 4 sibuk dengan banyak aktiviti kat sekolah so akulah yang kene jadi mangsa untuk pergi kem nie... sebenarnya tak nak pergi sebab aku pun sibuk jugak dengan persiapan pertandingan syarahan agama tapi dek tanggungjawab aku sebagai seorang pengawas aku pun pergi jugak....

daftar kat ppd and then bertolak naik bas ke laguna resort...! time daftar cgu zaimah kaunselor sekolah aku merangkap fasi kat sana nanti beri satu sampul surat yg kat dalam sampul tu ade 84 lebih tajuk pidato spontan.. wah..! pidato spontan.. like..! sememangnya aku suka.. tgk org lain ambik dgn tangan terketar-ketar mybe takut dpt tajuk yg susah kod...! hahahah.. aku..? selambe je.. ambik and then lihat tajuk.. sambutan hari guru.. alahai tajuk.. senangnye... tapi orang lain ade lagi dapat tajuk yg senang..... aku seekor ikan, aku seekor kura-kura, impian saya and blablabala.... he3.. suke aku tgk tajuk pidato spontan tu ..!

dalam sekitar jam 2 kitaorang pun sampai kat destinasi... aku yang sememnagnye peramah nie ( peramah ke..) bercakap-cakap lah dgn kawan2 dari sklah lain... and dalam dewan duduk dengan peserta dari smk sultan ismail dan smk kerteh ( kalau tak silap lah...).... macam biase aktiviti ice breaking...! tapi sebelum tu.. aktiviti pidato spontan dulu.... untuk permulaan nie.. cgu zaimah mintak 5 orang untuk present... pada mulanya cgu zaimah nak sebutkan no tapi cgu aziz suami kpd cgu zaimah, nak kitaorang tawarkan diri untuk present..

aku tgk dpn, belakang and sebelah lelaki, takde pun yang bangun nak ke depan... cgu aziz pun cakap.." seorang pengawas mesti berani untuk tampil ke depan.."  

 aku nie kalau bab2 bercakap nie memang suka lah... tapi nak bagi peluang dulu dekat orang lain.. takut2 ada yg nak present dulu ke.. tapi tunggu punya tunggu takde serong pun yg berani bangun and present.. aku apa lagi.. angkat tangan dan ke depan.hahaha..! langsung tak buat ape2 persedian... waktu aku cakap tgk orang lain pandang aku semacam je..! knp ek...? tak best ke..? lantaklah.. asalkan aku dak present.. tinggal korang pulak.. tapi lepas je siap present tepukan gemuruh oleh semua orang..he3.. lepas tu ade beberapa org cakap best lah aku present..! wah..! senyum sampai ke telinga aku..kekekekekekehhhh...!

kem kali nie aku dah dilantik sebagai penghuluwati.. alhamdulillah..! tak terfikir langsung aku akan jadi penghuluwati... tapi sebelum jadi penghuluwati kenelah bercakap sekali lagi kat depan....aku pun pergilah kat depan dan cakap..."tampilnya saya disini, atas cabaran daripada cgu zaimah dan cgu aziz... seorang pengawas tidak boleh takut dengan cabaran jadi saya sahut cabaran cgu zaimah dan cgu aziz untuk mencalonkan diri saya sebagai penghuluwati...."


 siap...! duduk..! lantaklah dorang nak pilih ke tak..aku tak kisah pun... wah..! tgk2 ramai jgk yg undi aku jadi penghuluwati... heeee2... jadi penghuluwati nie menuntut aku supaya menunjukkan perilaku yang baik.. iyelah kan tak kan nak tunjuk yang tidak baik. nama dah ketua so kenelah tunjuk teladan yang baik.. aku kene pastikan semua peserta perempuan cukup setiap kali slot kem ... alhamdulillah aku mampu jadi penghuluwati dengan sebaiknya... dan setiap aktiviti aku ikut dan kalau cgu aziz buka peluang untuk bercakap akulah yang rembat peluang tu... he3.. memang hobi aku bercakap depan orang ramai.. malu..? takpun..!

3.kem pengawas peringkat sekolah kat cherating...

kem nie boleh tahan lah best dye... lagipun hanye pengawas dari sekolah aku je yang terlibat.. so kenelah semua orang jadi tak lah susah pergerakan aku kat kem tu.. macam biasa pengisian tetap sama... masih mementingkan komunikasi... tulah yang aku suka bab komunikasi.. ade satu part yang aku suka kat kem nie iaitu pembentangan tetang ciri-ciri pengawas...

hahahah.... best gile lah... aku boleh kenakan pengawas lain.. kenekan macam mana..? kenakan dengan soalan yang aku ajukan setiap kali mereka buat pembentangan... sebenarnya bukan nak buat mereka tergagap-gagap mase aku tanye soalan cuma nak latih mereka supaya boleh bercakap dengan lancar dalam komunikasi... time aku.. pengawas lain pun tanye soalan tapi alhamdulillah aku boleh patahkan setiap hujah mereka.. bukan sebab aku nie pendebat kat sekolah jadi aku boleh senang je patahkan hujah mereka tapi aku jawab ape yg mereka tanye... mereka tanya macm mana nak buat kalau kawan baik kita langgar disiplin sekolah.. so aku jawab ikut logik." menjalankan tugas, kita tidak boleh memilih kasih... kawan atau bukan kawan, baik atau jahat keslahan tetap akan dibalas dengan hukuman yg setimpal.. kita kena ingat setiap apa yang kita lakukan di atas muka bumi ini akan dipersoalkan oleh allah di akhirat kelak./.". kunci untuk kita mematahkan hujah orang adalah dengan jawapan yg logik....^_^....

4. kem prs...

kem nie pun tak sebest mane... tak tahu knp... tapi tak best lah....! bosan pun ade.... kat kem nie kurang komunikasi sikit... tak nak cite panjang2 ah pasal kem nie sbb takde yg menarik pun..he3..

5.kem nadwah kepimpinan islam..!

kem nie pun best jgk lah.. tapi agak blur sikit.. almaklumlah 2 orang pelajar setiap sekolah kat terengganu je yg ikut.. seorang perempuan seorang lelaki... kene cari kawan lah jawabnye.. tak jadi masalah bagi aku sebab aku nie kan peramah..hahahaha.. puji diri ckit... pengisian kem nie berkisar tentang kerohanian... tapi masih mementingkan komunikasi...

macam biase part yg memerlukan aku bercakap aku tak lepaskan peluang terus je rembat mic dan cakap... he3.. memang tak boleh nak buang lagi sifat aku tu... alhamdulillah aku diberikan kelebihan dalam bidang komunikasi...

nak story pasal majlis penutup... aku diberikan pengiktirafan sebagai pemidato spontan terbaik kat kem tu..he3.. kembang pipi aku.. tapi layak kah aku...? sedangkan masih banyak yg perlu diperbaiki lagi...! tapi alhamdulillah... dan aku diberi peluang untuk present pidato spontan tajuk yang aku pilih sendiri time majlis penutup nanti... suke3... tapi nerves sikit lah... biasenye kalau time pertandingan hanye beberapa orang saje yang lihat persembahan pidato aku tapi time nie lebih 100 lebih orang termasuk cgu2 dan yang paling nerves ade pengarah pelajran negeri terengganu ( kalau tak silap lah..).. depan org kenamaan tu... perasaan gemuruh tu tetap ade.. tpi relaks... cakap je...

mase aku lontarkan kata salam pembuka bicara... tgk org lain tak berkelip je..he3... lps tu tibe2 time aku bace pidato aku mase part nie.." andai patah sayaprajawali bertongkat jua saya kemari, bukan untuk mencari calon suami, bukan juga untuk mencari publisiti................... time tu lah tepukan gemurah daripada penonton... tak sangka dapat tepukan gemuruh.. siap..! turun pentas, uztad pengacara majlis ucap tahniah kat aku... best sangat ke ek..? duduk kat kerusi.. kawan2 aku pun kate best.. terpukau... he3... kembang lagi kene puji... apa2 pun.. aku bersyukur sgat pada allah sbb kurniakan kemahiran komunakasi nie... aku akan gunakan kurniaan ini sebaik mungkin...!

____________ semua kem yg aku pergi, aku tak ambil gambar sebab tak bawak kamera takut hilang.. telefon..? sudah tentulah urussetia simpan....! mmmmm... so takde gambar lah ek...


terima kasih kerana sudi membaca post ini...:)

No comments:

Post a Comment