sekadar nasihat..!

ASSALAMUALAIKUM.....


hye..! how are you today..? hope better than yesterday...! how about you school holidays..? be happy to spend the school holidays .. right?.. but remember let's not forget lessons.... !.. 


nasihat aku, kepada adik-adik darjah 6 yang bakal menjejaki kaki ke alam sekolah menengah, ada baiknya adik-adik semua cubalah tengok-tengok buku rujukan tingkatan 1..! tak de buku rujukan form 1..? ape susah, perpustakaan kan ade..? berlambak buku kat sana..! just pilih.. nanti tak lah adik-adik semua rase terkejut dengan pembelajaran di sekolah menengah and most important adik-adik akan cepat menyesuaikan diri dengan pelajaran sekolah menengah.. do it now.. ok..!


kepada adik-adik tingkatan 2 dan tingkatan 3 pada tahun depan pun jangan holiday sangat..! beringat sikit tentang pelajaran.. to all form 3 next year, inilah masa untuk korang semua belajar dan cuba kuasai semua subjek yg korang dah belajar mase form 1 and form 2.. nanti tak lah tension sangat.. bila dah naik form 3 subjek makin susah tau..! dan korang akan terasa masa sangat singkat..! kenapa aku tahu..? sebab aku dah lalui semua tu..! tension gila..! kadang-kadang rasa macam nak sangat cepat jawab exam pmr and then merdeka tapi kadang2 rasa ilmu belum cukup lagi untuk jawab exam pmr..! masa tu memang tension dan stress..!!!.. ..before you regret it better to learn from now.... !!!


kepada adik-adik yg tengah dup=dap, dup=dap tunggu result pmr yang dijangkakan keluar pada 22.12.2011 iaitu pada hari khamis semoga reslult korang cemerlang + gemilang tambah terbilang-bilang..! tak tahu nak buat apa sekarang nie..? iye lah kan pmr dah habis so nak study ape lagi..! adoi..! adik-adik yang ku sayang, ingat perjuangan korang bukan setakat kat sini tau..! perjalanan korang dan perjalanan aku masih panjang..! if pun pmr dah habis tapi spm belum lagi kan..! so apa kata korang study untuk persiapan tahun hadapan..! aliran kelas pada tahun hadapan berdasarkan result pmr.. so korang tak tahu lagi adakah korang akan dapat aliran sains atau aliran sastera atau aliran ape2 lah jadi korang tak tahu nak study subjek ape kan...? subje teras kan ade.. so studylah subjek teras dulu.. subjek maths, sej, bm, bi and pai...! tapi kalau korang rase korang boleh masuk kelas sains, cubelah jenguk-jenguk buku rujukan sains tulen.. tak rugi pun korang lakukan semua tu..! kalau korang nak tahu, korang akan rase sekejap sahaja perjalanan tahun hadapan untuk korang..! betul..! aku tak tipu sebab aku dah rase semua tu pada tahun nie.. masyaALLAH..! sekejap betul masa berlalu tup2 dah nak akhir tahun..! 


ah..! yang nie pesanan tuk diri aku dan orang yang sebaya dengan aku...! tadi dok berleber-leber sampai korang nak termuntah mungkin dgn leteran aku kan.. sekarang nie time aku untuk nasihatkan diri aku sendiri..! wahai cik HASNAH sedar diri lah sikit kau tu tahun depan nak berperang..! perang..? tenang..tenang..! bukan berperang menentang musuh tapi berperang dengan kertas peperiksaan spm..! aku taip sekali lagi SPM..! wah..! betul..! memang tak sedar diri lah aku nie..! mase tinggal beberapa minggu lagi untuk melangkah ke tingkatan 5 tapi still tak study..! pandai nasihatkan orang tapi diri sendiri hampeh..! tapi..tapi.. aku bukan tak study terus ok..! betul..! tak tipu..! aku study jugak tapi sekejap-sekejap lah.. study jugak kan..! but i promise to myself yg aku akan gunakan masa yg tinggal beberapa kerat je lagi nie untuk study.. not study hard but study smart..! insyaALLAH..!!


 so.. mari bersama saya..( alahai skemanye ayat..) hehehe..! whatever..! mari bersama aku, ambik buku then bace tapi ingat jangan tertidur pulak time bace buku.. tapi takpelah kalau korang tertidur mungkin penat sangat study kot..! hahaha...! dengan ikhlas aku nasihatkan untuk diri aku sendiri terutamanya untuk kita gunakan masa cuti yang masih berbaki nie dengan perkara yang berfaedah.. study..! see u again..!










terima kasih kerana sudi membaca post ini...:)

No comments:

Post a Comment