pertandingan syarahan agama bhg 2

ASSALAMUALAIKUM....! PEACE..^_^....

hello...hello..hello dunia dan sahabat  yg aku sayangi semua... muahhhh...!!

Kajang Pak Malau kajang berlipat
Kajang hamba mengkuang layu
Kain Pak Malau, Mak Limah yang lipat
Kain aku, si pencuri yang sapu
ok... pantun kat atas tu sekadar saringan iklan je.... he3... baru2 nie aku dah tulis pasal pertandingan syarahan agama bhg 1 kan...klik sini kalau nak bace... so hari nie aku nak sambung story about this..!

disebabkan aku dah berjaya mengalahkan 6 buah sekolah dalam pertandingan peringkat zon.. so aku kene buat persedian utk bertanding di peringkat daerah pulak...! daerah kemaman dibahagikan kpd 3 buah zon so kali nie aku hanye bertanding dgn setiap peserta yg menjadi johon di peringkat zon...! hanye 3 buah sekolah sahaje.. so semua akan mengondol tempat dalam pertandingan kali ini... tapi aku bertanding bukan setakat nak mendapat tempat ke-3 atau ke-2 tapi sekali lagi aku nak jadi johan...!

aku dah lupe lah bile pertandingan nie..! seingat aku lah.. 2 minggu selapas pertandingan peringkat zon... dalam pertandingan nie uztazah aku bagitahu kene menghafal 4 teks...! wah 4 teks tu..! setiap teks ade 6 isi..kalau 4 teks... alamak aiiii...! takpe2. mase untuk menghafalkan ade 2 minggu soooo aku yakin aku boleh hafal...! sepanjang mase sebelum hari pertandingan kat tangan aku nie mesti ade kertas teks syarahan aku.. tak kire lah..mase perhimpunan pagi ke.. nak ke kantin ke nak jumpa cgu ke... kertas teks tu tetap bersama aku... almaklumlah.. nak menghafal punya pasal... sblm balik sklh practice dulu dpn kwn2.. then balik rmh.. slps mandi, solat, makan then practice lagi... mcm takde air liur dah rase time tu.. tapi aku tetap practice..practice and practice.. nak menang punya pasal...

ok...   tibelah hari pertandingan.. pertandingan syarahan peringkat daerah diadakan di sk.chukai pd hari sabtu.. tarikh pertandingan tu aku lupe dah...! malam sblm bertanding esk pagi tu. punyelah aku practice habis-habisan... dan pagi sblm pergi ke sk.chukai aku masih berlatih utk latihan yg terakhir... puas hati dgn latihan syarahan aku..aku pun bertolak ke sk.chukai.. tunggu uztazah dan adeq thira kat sk.chukai... wah..! dah banyak orang rupenye..

pergi dewan sk.chukai then daftar... alhamdulillah sekali lagi dapat no 2 dari belakang... sempat lagi aku telek name peserta and dari sekolah mane.. aku akan bertanding dengan sekolah menengah teknik dan smk badrul alam shah... selepas daftar aku dan adeq thira merangkap jurukemera sekaligus peneman setia aku sepanjang pertandingan tu ke tempat pertandingan... alhamdulillah..! peserta dari sklh menengah dulu diberi kebenaran untuk memulakan pertandingan dan peserta dari sklh rendah slpas peserta sekolah menengah.... kalau peserta sklh rendah dulu buat persembahan. alamaknye tetidur lah aku yg sememangnye tgh mengantuk...kukukukuku....! time nak bertanding tu barulah tau yg kitaorg blh bawak salah satu antara 4 tajuk yg kitaorg nak.. mmmm kalau lah aku tahu.. tak payah susah nak menghafal...! tapi takpelah... buat persedian utk peringkat negeri... cehwah..! cakap macam dah comform blh menang...padahal buat persembahan pun blm lagi.... whatever...:P

masyaALLAH... subahanaALLAH... semua peserta best2 belaka lah... kalau tersekat pun sikit-sikit je.... smk teknik aku tgk cooooool je buat persembahan.. tajuk dye same dgn tajuk syarahan yg akan aku bawa.. iaitu iman dan takwa pencetus ummah gemilang.. tibe-tibe mate aku tertengok dekat seorang juri lelaki.. aku perasan dari tadi tgk dye menguap time org lain bace syarahan.. mengantuk sgt ke...! kang2 tak pasal2 tersalah bagi markah dek mengantuk...! harap2 tak lah.. profesional gak sikit kalau jadi juri....!

forget about that..! tibelah time aku..! macam biase atur langkah dgn seyakinnya. tunduk hormat then baiki mic... dah rase ok.. tarik nafas.. senyum dan lontaran suara pertama adalah kata salam... berharap supaya aku dapat habiskan syarahan aku dengan baik and most important takde tersekat-sekat... itulah perkara yang aku dan peserta laincube elakkan kerana markah akan dipotong disitu kalau syarahan kita tidak lancar... alhamdulillah 8 minit lebih selesai... dan aku mampu buat yg terbaik tanpa tersekat-sekat...

selepas selesai.. aku pergi ke dewan utk tgk pertandingan nasyid....!.. tibe2 perut aku buat hal lah pulak.. teringat yang aku belum makan lagi... ajak adeq thira makan kat gerai luar sklh... lps siap makan masuk semule and jalan2 kat sekitar kawasan sklah yg telah aku tinggalkan 4 tahun lepas...! rindulah zaman sklah rendah...! nak main kejar2 dgn kawan2...ekekekeke...!  acara penyampaian hadiah akan dimulakan selepas makan tengahhari.. sekitar jam 2 ptg.. alahai terpakse menunggu lagi lah jawabnye...

ok.. tunggu punye tunggu.. tibelah mase yg ditunggu-tunggu...! sblm pemberian hadiah ucapan drpd.____________ sape entah... lupe lah...! wah..! lame sungguh bercakap ek..! mengalahkan ahli politik lah pulak.. takpe2... sabar3...! hah! sampai mase acara pemberian hadiah.... time kategori syarahan agama..! jantungku berdegup dengan kencangnye... mcm nak tercabut je....! alhamdulillah...! kemenangan menjadi hak mutlak milik aku...! so aku bakal bertanding peringkat negeri pulak.... membawa nama sekolah and daerah kemaman...

tak tahu mampu atau tidak...! sbbnye nie lah kali pertama aku berjaye menempatkan diriku untuk bertanding di peringkat negeri...! nantikan sambungannya ok.,...!


terima kasih kerana sudi membaca post ini...:)

No comments:

Post a Comment