rintihan kecil anak terbuang

ASSALAMUALAIKUM.... ^_^...

ALHAMDULILLAH... panjatkan rasa kesyukuran kepada ALLAH S.W.T kerana dengan kasih sayangNYA maka kita dapat lagi menghirup udara segar di muka bumi ALLAH ini... Sudah  tentu perjalanan hidup kita pada hari ini berbeza dengan hari-hari semalam... jadikan permulaan hari ini dengan menjalankan tanggungjawab kita sebagai hamba ALLAH.. jangan lupa zikir al-mathurat jadikan pegangan kita untuk mendapat ketenangan dan yang paling penting keredhaan ALLAH....

Berbalik kepada tajuk.... RINTIHAN KECIL ANAK TERBUANG...

Setiap masa,  setiap  detik  jua  setiap ketika.. ada sahaja berita mengenai pembuangan bayi.. hiba hati ini, sayu hati, sebak hati ini melihat dunia yang semakin jauh dari landasan keimanan dan ketakwaan... terdetik hati ini, mengapa insan sesuci bayi yang langsung tidak terpalit secalit dosa pun sanggup dibuang seperti sampah...! dimana rasa kasih sayang seorang ibu...! dimana tanggungjawab seorang ayah...! mengapa ini yang bayi itu dapat setelah dilahirkan...! ayuh kita baca satu rintihan anak kecil yang terbuang hanya kerana ibu bapa yang malu untuk membesarkannya....

assalamualaikum..... mama dan abah...
kasih harap mama dan abah bahagia dengan kehidupan mama dan abah sekarang tanpa kehadiran kasih.. mama, maafkan kasih kerana tidak sempat untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada mama kerana sanggup bersusah payah mengandungkan kasih....

kasih tahu, betapa mama menyanyangi kasih kerana sanggup mengandungkan kasih dan akan melahirkan kasih sedikit masa lagi.. mama, dalam kandungan, kasih sudah tidak sabar-sabar ingin melihat dunia...! ingin melihat tipu helah manusia, ingin melihat wajah keibuan mama, wajah kebapaan abah... tapi mama, kenapa kasih tidak pernah mendengar suara ayah, hanya rintihan kecil daripada mama... hanya tangisan daripada mama yang kasih dapat rasai... tapi ma, kenapa mama sentiasa menangis...? apakah mama, tidak gembira dengan kehadiran kasih....?
Tidak..! Sudah semestinya mama menunggu dan tidak sabar ingin melihat wajah comel kasih kan...? sabar mama, sekejap kasih akan melihat dunia... kasih harap mama akan gembira dengan kehadiran kasih... mama cukuplah jangan mama menangis lagi... kasih dah tak tahan mendengar tangisan mama...! kenapa ma..? apa yang buat mama sedih...?
 mama, hari ini, mama bawa kasih jalan-jalan.. seingat kasih baru hari ini mama bawa kasih keluar dari rumah.. dalam fikiran kasih mungkin mama nak beli baju untuk kasih..! iyelah kan... masa untuk kasih dilahirkan hanya tinggal 2 bulan lagi. tapi kenapa mama tak keluar dengan abah...? mana abah sebenarnya mama...? kenapa abah tidak ada bersama mama..? lalui kehidupan bahagia bersama-sama... andaian kasih menyimpang, mama bukan ke pusat beli belah.. tapi mama bawa kasih pergi ke sebuah rumah banglo..! wah..! rumah siapa itu mama...? besar...! 
mama, kenapa mama tak masuk... dah hamipr 10 minit mama berdiri kat luar.. mama masuk lah.. mama mesti penat kan...! mesti itu rumah kawan mama...! tiba-tiba kasih terdengar satu suara garau... suara siapa itu mama...? suara itu memaki hamun mama...! tapi kenapa ma...! mama tidak layak untuk dimaki, dihina, dicaci sebabnya mama baik... sanggup mengandungkan kasih...! pang..!!! ah..! mama kena tampar oleh lelaki itu..! kasar..! kenapa mama..? mama jangan sedih tau, nanti kalau kasih dah besar takde siapa boleh kasar dengan mama... kasih akan lindungi mama...!
tapi.. kasih masih tertanya-tanya.. kenapa lelaki itu marah mama.. dan akhirnya satu kebenaran terungkap.. kebenaran yang amat memedihkan dan menyakitkan buat bayi yang bakal keluar ini... apakah akan ada sinar pelangi yang akan mewarnai kehidupan kasih kelak..! kenyataan memang pahit untuk ditelan tetapi untuk diluahkan kembali tidak bisa...! mama, betul kah mama..? betul ke..? akan hakikat yang baru sahaja kasih dengar...?
KASIH ANAK HARAM...! kasih terjadi akibat perhubungan seks mama dengan jantan yang masih belum kasih kenali...! kenapa ma..? kenapa buat perkara macam itu..? kenapa murahkan harga diri mama..? lantas bagaimana kehidupan kasih kelak..? bagaimana kasih ingin membesarkan yang sudah pasti dengan kejiaan orang ramai...! mama tidak adil buat kasih macam ini..! tapi, mama kasih bukan marah mama jauh membenci mama kerana walau apapun yang terjadi kasih anak mama...! tak apa mama.. lupakan segalanya.. mulakan hidup baru... nantikan kelahiran kasih...!
dan. hari ini... masa yang kasih tunggu kian hampir..! sebentar lagi kasih akan melihat dunia yang penuh dengan pancarobah...! bersediakah kasih dengan perjalanan hidup yang terasa suram...! akhirnya kasih keluar dengan tangisan.. mama tahu kenapa kasih menangis..? bukan kerana takut tetapi menangisi nasib kasih yang tiada warna-warni..! bukan kasih salahkan mama jauh salahkan takdir tapi kasih terkilan.. setahu kasih mama dibesarkan dalam sebuah keluarga yang kuat agamanya lantas bagaimana mama boleh terheret jauh dari landasan kehidupan....
mama, saat itu, kasih nak mama peluk kasih... tapi kasih pelik kenapa kasih tak dapat merasi pelukan hangat mama...! dimana mama...? tidak sudikah memeluk kasih lantas menyusukan kasih...! kasih menangis mencari kelibat mama.. tiada..! tapi kasih dapat rasa, kasih dipeluk oleh seseorang..! tapi bukan mama.. kasih tidak kenal siapa..! yang kasih tahu seorang lelaki..! kasih dibawah pergi..! entah kemana..! kasih takut..! kasih menangis..! kasih lapar..! kasih belum merasai susu mama..! kasih lemah saat itu..!
tiba-tiba kasih dicampak.,..! aduh..! sakitnya hanya allah yang tahu... kasih menangis sekuat hati kasih..! kenapa ini yang kasih dapat..? setelah dilahirkan kasih dibuang..? mengapa harus melahirkan kasih jika begini kesudahan yang kasih lalui..! memang manusia kejam..! kejam dan kejam..! kasih kah yang salah mama..? kasihkah yang berdosa abah..? kasihkah..? walhah bukan kasih yang membuat mama dan abah terkandas dalam kehidupan..
mama, abah... maaf kerana menggungkit segalanya.. kasih hanya ingin meluah rasa kepada mama dan abah yang  belum tahu hakikat sebenar kelukaan kasih.. kasih bahagia duduk di alam ini.. semuanya tenang, damai dan indah.. kasih menanti kedatangan mama dan abah..!

 "JIKALAH BUMI INI TIADA MANUSIA YANG MELAKUKAN KESILAPAN
JIKALAH BUMI INI PUNYA MANUSIA BERJIWA MALAIKAT.....
SEGALA DOASA TAK AKAN MENJADI...
 MEMBEKASKAN TITIK HITAM DI KEPINGAN HATI...!" 
  itulah realiti kehidupan masa kini... akibat perhubungan tanpa batasan antara wanita dan lelaki maka tercetuslah pembuangan bayi... isu pembuangan bayi bukan  lagi satu isu yang harus dipandang remeh..! isu ini adalah satu isu yang sangat kritikal.. perlu dibendung..! bayi yang tidak berdoasa mengapa dijadikan sampah...! insaflah..! anak pembawa kebahagian..!

terima kasih kerana sudi membaca post ini...:)

No comments:

Post a Comment